igår..


Igår var jag och Linda först på kaffe hos Kitty innan vi åkte till MAXI och storhandlade.
Jag hade redan handlat det mesta jag skulle ha, men det blev lite till..=P

När jag kom hem åt jag och Mattias mat och tittade på tv..
Gårdagens film hette seabiscuit, riktigt bra va den!
Verklighetsbaserad dessutom!





Seabiscuit var en så kallad sagohäst. Som unghäst ansågs han inte duglig som tävlingshäst, han fick mycket stryk och sågs som ohanterbar. Men han köptes av Charles Howard som tog hem honom till sin ranch och han fick en tränare, Tom Smith som kunde hantera Seabiscuit's humör och hittade rätt träningsmetod.

Hästen vann en hel del tävlingar med Red Pollard som jockey, bland annat mot War Admiral som ansågs vara den bästa hästen på västkusten.

Efter en olycka där Seabiscuit skadade ett liggament ansåg veterinären att hästen aldrig mer skulle tävla men tack vare Tom Smith vann han Santa Anita Handicap och flera andra lopp.

10 maj 1940 slutade Seabiscuit sin tävlingskarriär och gick i pension på Ridgewood Ranch nära Wilch i Kalifornien.


Seabiscuit är en av historiens mer kända hästar, bland annat för det legendariska loppet mot War Admiral.

När han dog, 14 år gammal, blev han begravd på Ridgewood Ranch, platsen som gav honom en andra chans i livet.


Kommentarer

Skriv till mig!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0